Työpaikkaselvitystä ja määräaikaistarkastuksia
Ajattelin ensin, että kirjoittelen tänne luonnokseksi joka päivä tekstiä ja julkaisen kerran viikkoon. Nyt kahden päivän selostukset kirjoitettuani tajusin, että kirjoituksesta tulisi kerralla pitkä kuin nälkävuosi 😅... Joten katsellaan tässä harjoittelun mittaan miten usein tulee tekstiä ja julkaistaan sen mukaan.
Päivä 2
Pääsin heti aamusta tekemään
ensimmäisen määräaikaisen terveystarkastuksen. Kyseessä oli kohta eläkkeelle
jäävä asiakas. Tarkastuksessa käytiin kuitenkin asiat lävitse tavalliseen
tapaan. Juteltiin asiakkaan ajatuksista eläkkeelle jäämisestä. Hän oli hyvillä
mielillä jäämässä viettämään eläkepäiviään. Vasta isovanhemmaksi tulleena hän
odotti kovastikin ajanviettämistä lapsenlapsen kanssa. Aiemmin tänä vuonna
hänelle oli sattunut vakava työtapaturma, josta jääneen vamman takia joitain
päivittäisiä toimintoja ja harrastuksia on joutunut miettimään uudelleen.
Asiakas oli valoisin mielin kuntouttanut itseään, eikä aikonut antaa periksi.
Harrastukset piti opetella tekemään uudella tavalla, mutta niiden mieltä
virkistävän vaikutuksen vuoksi hän ei ollut valmis luovuttamaan. Saimme
aikaiseksi hedelmällisen keskustelun.
Keskustelun ja ohjauksen
lisäksi pääsin laittamaan kausi-influenssarokotteen, tekemään perusmittauksia
(verenpaine, pulssi, vyötärön ympärys ja paino). Lisäksi tutkimme kuulon ja
teimme näköseulan. Mittauksien tekemisessä ja rokotteen laitossa ei ollut
ongelmaa, mutta koen että kuulon ja näön tutkimiseen tarvitsen vielä ohjausta.
Jospa se tässä harjoittelun aikana alkaa luonnistumaan itsenäisesti.
Seuraavana päivän ohjelmassa
oli työpaikkakäynnin tekeminen. Olimme jo edellisenä päivänä valmistelleet
työpaikkakäyntiä ja nyt piti lähteä tekemään tarkastusta. Olimme nostaneet
kysymyksiä esikyselyiden perusteella, joihin erityisesti kiinnittäisimme
huomiota. Harjoittelupaikassa on otettu uusi sähköinen
työpaikkaselvitysjärjestelmä käyttöön ja vähän yrityksen ja erehdyksen kautta
pyörittelimme lomakkeita. Hyvinhän se loppujen lopuksi onnistui.
Työpaikkaselvitys oli tehtävä nyt, koska AVI oli käynyt oman käyntinsä ja
sieltä oli noussut vaateeksi laittaa työterveyshuollon toimintasuunnitelma ajan
tasalle. Viimeisin työpaikkakäynti oli ollut 7 vuotta aikaisemmin ja moni asia
oli sen jälkeen muuttunut. Lisäksi nykyään suositus on, että
työpaikkaselvitykset tehdään kolmen vuoden välein.
Työpaikalle päästyämme
aloitimme havainnoinin jo ulkotiloista matkalla sisälle. Tapasimme yrittäjän ja
yhden työntekijän joiden kanssa kävimme läpi kyselymme asioita ja työpaikan
asioita yleensä. Kyseessähän oli "vanha" asiakas ja tarkoituksena oli
päivitellä tth:n toimintasuunnitelma. Ihme kyllä, kyselyssä
"huoleksi" nousseet asiat olivat keskusteluiden aikana kaikki
kunnossa. Missään kohdassa ei ollut keskustelun perusteella epäkohtia vaikka ne
kyselyssä olivat nousseet sellaisiksi. Otin kuvia työpaikalta muistin tueksi.
Mittasimme käynnillä älypuhelimella melutasoja, koska harjoittelupaikan
ainokainen melumittari oli toisen hoitajan mukana toisella paikkakunnalla.
Ohjaajani oli verranut oman puhelimensa desibelimittarin antamia lukemia
virallisen mittarin lukemiin ja ne täsmäsivät. Siksi pystyimme luottamaan
puhelimen antamiin lukemiin. Melutasot nousivat hetkellisesti 88 dB:iin, mutta
keskimäärin ne olivat 70 dB tiettyjen työkoneiden kohdalla. Koneita ei
kuitenkaan "huudateta" koko aikaa. Mittasimme myös toimistotyöntekijän
työpisteen valaistuksen tehon, se oli kunnossa. Sisäilmaa havannoimme
aistinvaraisesti, suurimmissa osissa tiloja sisäilma oli raikasta ja hajutonta.
Yhdessä toimistotilassa oli tunkkaisempi ilma, mutta siinä tilassa ei kukaan
tehnyt töitä päivittäin pitkäaikaisesti. Lämpötila tuntui itselle viileältä,
mutta työntekijät eivät sitä liian kylmäksi kysyttäessä kokeneet. Esikyselyn
perusteella lämpötila ei ollut sopiva. Emme löytäneet pahoja puutteita
työpaikan oloissa. Henkilösuojaimia oli päivittäisessä käytössä
(kuulosuojaimet, suojalasit). Osissa asiakaskohteissa joissa yrityksen
työntekijät työskentelivät, vaadittiin kasvosuojia. Osalla työntekijöistä nämä
suojat olivat, mutta osalla ei. Lisäksi kukaan työntekijöistä ei ollut käynyt
ensiapukoulutusta, vaikka kaikki työskentelevät joskus yksin.
Työpaikkakäynniltä palasimme
harjoittelupaikkaan ja aloitimme selvityksen tuloksien viemisen sähköiseen
järjestelmään. Sain tehdä tätä osittain itsenäisestikin. Yhdessä katsoimme
selvitystä läpi ennen kotiin lähtöä. Mukava ja opettavainen päivä kaikin
puolin.
Päivä 3
Päivä alkoi tapaturman
kontrollikäynnillä. Asiakkaalla oli sattunut vapaa-ajalla röntgenkuvausta
vaatinut tapaturma. Lääkärien lausunnot erikoissairaanhoidossa olivat
ristiriitaisia ja siksi ttl oli edellisellä käynnillä antanut suosituksen
kontrolli-rtg:stä, jos vamma-alueen kipu ei ole helpottanut kontrollikäyntiin
mennessä. Vamma-alue oli edelleen todella palpaatioarka, joten hoidimme ttl:n
katsomaan vamma-alueen samalle päivälle kontrolli-rtg lähetettä varten.
Seuraava vastaanottoaika oli arkaluontoinen ja asiakas ei olisi
varmasti avautunut asioistaan, jos opiskelija olisi ollut paikalla. Siirryin
siksi toiseen huoneeseen jatkamaan edellispäivän työpaikkaselvityksen
raporttia. Täydensin työpaikkaselvityksen tyhjiä kohtia ja järkeistin
edellisenä päivänä aloittamaamme kyselypohjaa ja sen vastauksia. Tämän jälkeen
mietin jo toimintaehdotuksia, vaikka siitä ei ollut puhetta ohjaajan kanssa.
Tämän lisäksi luin uuden sähköisen järjestelmän käyttöohjeita, koska yritin
etsiä ohjetta ensimmäisen virheellisen kyselyn poistamiseen. En ohjeita
löytänyt, mutta se ei toisaalta haittaa, koska ”pilalle mennyttä” kyselyä ei
tarvitse liittää ollenkaan raporttiin, eikä järjestelmä sitä poimi automaattisesti
liitteeksi.
Ennen lounasta tulostimme asiakkuudenhoitopalaverin valmistelua
varten raportteja asiakasyrityksestä. Raportit koskivat sairaslomia,
vastaanottokäyntien syitä, tth:n kustannuksia, työkykyriskiä ja
vastaanottoaikojen määrää. Vertasimme paria edellistä vuotta kuluvaan vuoteen
ja aloitimme Powerpoint esityksen teon palaveria varten. Lounaan jälkeen oli
jälleen vastaanottoaika, jossa opiskelijan läsnäolo olisi voinut hankaloittaa
vastaanottotilannetta. Palasin ”omaan huoneeseeni” ja aloin katselemaan
raportteja läpi tarkoituksenani jatkaa aloitettu powerpoint loppuun. Jäin
kuitenkin suustani kiinni sosiaalitilaan ja sillä aikaa työhuoneen tietokone
oli mennyt lukkoon. En viitsinyt häiritä ohjaajaani, koska hänellä oli
vastaanotto kesken ja keskityin raporttien tulkintaan. Loppujen lopuksi
ajattelin, että käyn pyytämässä ohjaajaani aukaisemaan tietokoneen lukituksen
(en ole saanut vielä tunnuksia), mutta hän oli juuri lopettanut asiakkaansa
kanssa ja jäimme kirjaamaan edellisen käynnin ja jatkoimme
asiakkuudenhoitopalaverin valmistelua hänen työhuoneessaan.
Kohtapa huomasimme, että vartin päästä alkaisi uutta järjestelmää
koskeva verkkokoulutus. Haimme nopeasti kahvia ja päätimme kuunnella
koulutuksen lävitse. Järjestelmästä otetaan ulos juuri niitä raportteja, joita
tarvitaan asiakkuuden hoitamiseen. Järjestelmä on ollut aikaisemmin käytössä,
mutta siihen on juuri tehty uusi suuri päivitys. Järjestelmää tarjotaan myös
asiakasyrityksille, he saavat sieltä kaikki työterveyshuoltoa koskevat
dokumentit ja miltei reaaliaikaista tietoa mm. sairaslomista. He voivat myös
syöttää järjestelmään kaikki ne sairaslomat, jotka on myönnetty jostain muualta
kuin tth:sta. Kouluttaja mainitsikin, että osa yrityksistä on kehunut uutta
järjestelmää, koska esimerkiksi AVI:n tarkastuksissa on esitettävä juuri niitä
dokumentteja joita saa tulostettua järjestelmästä. Onhan ne aina työpaikoilla
olemassa, mutta niitä saa kuulemma ”hakea kissojen ja koirien kanssa”.
Koulutuksen jälkeen jatkoimme asiakkuuspalaverin valmistelua. Jopa
niin pitkään, että meinasin pahemman kerran myöhästyä lapsen hausta
päiväkodilta. Huomenna ensimmäisenä olisi tehtävänä määräaikaistarkastus, ehkä
jopa ihan itsenäisesti! 😏
Täyttä tohinaa :)
VastaaPoista