Työpaikkaselvitystä ja määräaikaistarkastuksia

Ajattelin ensin, että kirjoittelen tänne luonnokseksi joka päivä tekstiä ja julkaisen kerran viikkoon. Nyt kahden päivän selostukset kirjoitettuani tajusin, että kirjoituksesta tulisi kerralla pitkä kuin nälkävuosi 😅... Joten katsellaan tässä harjoittelun mittaan miten usein tulee tekstiä ja julkaistaan sen mukaan. 

Päivä 2

Pääsin heti aamusta tekemään ensimmäisen määräaikaisen terveystarkastuksen. Kyseessä oli kohta eläkkeelle jäävä asiakas. Tarkastuksessa käytiin kuitenkin asiat lävitse tavalliseen tapaan. Juteltiin asiakkaan ajatuksista eläkkeelle jäämisestä. Hän oli hyvillä mielillä jäämässä viettämään eläkepäiviään. Vasta isovanhemmaksi tulleena hän odotti kovastikin ajanviettämistä lapsenlapsen kanssa. Aiemmin tänä vuonna hänelle oli sattunut vakava työtapaturma, josta jääneen vamman takia joitain päivittäisiä toimintoja ja harrastuksia on joutunut miettimään uudelleen. Asiakas oli valoisin mielin kuntouttanut itseään, eikä aikonut antaa periksi. Harrastukset piti opetella tekemään uudella tavalla, mutta niiden mieltä virkistävän vaikutuksen vuoksi hän ei ollut valmis luovuttamaan. Saimme aikaiseksi hedelmällisen keskustelun.

Keskustelun ja ohjauksen lisäksi pääsin laittamaan kausi-influenssarokotteen, tekemään perusmittauksia (verenpaine, pulssi, vyötärön ympärys ja paino). Lisäksi tutkimme kuulon ja teimme näköseulan. Mittauksien tekemisessä ja rokotteen laitossa ei ollut ongelmaa, mutta koen että kuulon ja näön tutkimiseen tarvitsen vielä ohjausta. Jospa se tässä harjoittelun aikana alkaa luonnistumaan itsenäisesti. 

Seuraavana päivän ohjelmassa oli työpaikkakäynnin tekeminen. Olimme jo edellisenä päivänä valmistelleet työpaikkakäyntiä ja nyt piti lähteä tekemään tarkastusta. Olimme nostaneet kysymyksiä esikyselyiden perusteella, joihin erityisesti kiinnittäisimme huomiota. Harjoittelupaikassa on otettu uusi sähköinen työpaikkaselvitysjärjestelmä käyttöön ja vähän yrityksen ja erehdyksen kautta pyörittelimme lomakkeita. Hyvinhän se loppujen lopuksi onnistui. Työpaikkaselvitys oli tehtävä nyt, koska AVI oli käynyt oman käyntinsä ja sieltä oli noussut vaateeksi laittaa työterveyshuollon toimintasuunnitelma ajan tasalle. Viimeisin työpaikkakäynti oli ollut 7 vuotta aikaisemmin ja moni asia oli sen jälkeen muuttunut. Lisäksi nykyään suositus on, että työpaikkaselvitykset tehdään kolmen vuoden välein.

Työpaikalle päästyämme aloitimme havainnoinin jo ulkotiloista matkalla sisälle. Tapasimme yrittäjän ja yhden työntekijän joiden kanssa kävimme läpi kyselymme asioita ja työpaikan asioita yleensä. Kyseessähän oli "vanha" asiakas ja tarkoituksena oli päivitellä tth:n toimintasuunnitelma. Ihme kyllä, kyselyssä "huoleksi" nousseet asiat olivat keskusteluiden aikana kaikki kunnossa. Missään kohdassa ei ollut keskustelun perusteella epäkohtia vaikka ne kyselyssä olivat nousseet sellaisiksi. Otin kuvia työpaikalta muistin tueksi. Mittasimme käynnillä älypuhelimella melutasoja, koska harjoittelupaikan ainokainen melumittari oli toisen hoitajan mukana toisella paikkakunnalla. Ohjaajani oli verranut oman puhelimensa desibelimittarin antamia lukemia virallisen mittarin lukemiin ja ne täsmäsivät. Siksi pystyimme luottamaan puhelimen antamiin lukemiin. Melutasot nousivat hetkellisesti 88 dB:iin, mutta keskimäärin ne olivat 70 dB tiettyjen työkoneiden kohdalla. Koneita ei kuitenkaan "huudateta" koko aikaa. Mittasimme myös toimistotyöntekijän työpisteen valaistuksen tehon, se oli kunnossa. Sisäilmaa havannoimme aistinvaraisesti, suurimmissa osissa tiloja sisäilma oli raikasta ja hajutonta. Yhdessä toimistotilassa oli tunkkaisempi ilma, mutta siinä tilassa ei kukaan tehnyt töitä päivittäin pitkäaikaisesti. Lämpötila tuntui itselle viileältä, mutta työntekijät eivät sitä liian kylmäksi kysyttäessä kokeneet. Esikyselyn perusteella lämpötila ei ollut sopiva. Emme löytäneet pahoja puutteita työpaikan oloissa. Henkilösuojaimia oli päivittäisessä käytössä (kuulosuojaimet, suojalasit). Osissa asiakaskohteissa joissa yrityksen työntekijät työskentelivät, vaadittiin kasvosuojia. Osalla työntekijöistä nämä suojat olivat, mutta osalla ei. Lisäksi kukaan työntekijöistä ei ollut käynyt ensiapukoulutusta, vaikka kaikki työskentelevät joskus yksin. 

Työpaikkakäynniltä palasimme harjoittelupaikkaan ja aloitimme selvityksen tuloksien viemisen sähköiseen järjestelmään. Sain tehdä tätä osittain itsenäisestikin. Yhdessä katsoimme selvitystä läpi ennen kotiin lähtöä. Mukava ja opettavainen päivä kaikin puolin.

Päivä 3

Päivä alkoi tapaturman kontrollikäynnillä. Asiakkaalla oli sattunut vapaa-ajalla röntgenkuvausta vaatinut tapaturma. Lääkärien lausunnot erikoissairaanhoidossa olivat ristiriitaisia ja siksi ttl oli edellisellä käynnillä antanut suosituksen kontrolli-rtg:stä, jos vamma-alueen kipu ei ole helpottanut kontrollikäyntiin mennessä. Vamma-alue oli edelleen todella palpaatioarka, joten hoidimme ttl:n katsomaan vamma-alueen samalle päivälle kontrolli-rtg lähetettä varten.

Seuraava vastaanottoaika oli arkaluontoinen ja asiakas ei olisi varmasti avautunut asioistaan, jos opiskelija olisi ollut paikalla. Siirryin siksi toiseen huoneeseen jatkamaan edellispäivän työpaikkaselvityksen raporttia. Täydensin työpaikkaselvityksen tyhjiä kohtia ja järkeistin edellisenä päivänä aloittamaamme kyselypohjaa ja sen vastauksia. Tämän jälkeen mietin jo toimintaehdotuksia, vaikka siitä ei ollut puhetta ohjaajan kanssa. Tämän lisäksi luin uuden sähköisen järjestelmän käyttöohjeita, koska yritin etsiä ohjetta ensimmäisen virheellisen kyselyn poistamiseen. En ohjeita löytänyt, mutta se ei toisaalta haittaa, koska ”pilalle mennyttä” kyselyä ei tarvitse liittää ollenkaan raporttiin, eikä järjestelmä sitä poimi automaattisesti liitteeksi.

Ennen lounasta tulostimme asiakkuudenhoitopalaverin valmistelua varten raportteja asiakasyrityksestä. Raportit koskivat sairaslomia, vastaanottokäyntien syitä, tth:n kustannuksia, työkykyriskiä ja vastaanottoaikojen määrää. Vertasimme paria edellistä vuotta kuluvaan vuoteen ja aloitimme Powerpoint esityksen teon palaveria varten. Lounaan jälkeen oli jälleen vastaanottoaika, jossa opiskelijan läsnäolo olisi voinut hankaloittaa vastaanottotilannetta. Palasin ”omaan huoneeseeni” ja aloin katselemaan raportteja läpi tarkoituksenani jatkaa aloitettu powerpoint loppuun. Jäin kuitenkin suustani kiinni sosiaalitilaan ja sillä aikaa työhuoneen tietokone oli mennyt lukkoon. En viitsinyt häiritä ohjaajaani, koska hänellä oli vastaanotto kesken ja keskityin raporttien tulkintaan. Loppujen lopuksi ajattelin, että käyn pyytämässä ohjaajaani aukaisemaan tietokoneen lukituksen (en ole saanut vielä tunnuksia), mutta hän oli juuri lopettanut asiakkaansa kanssa ja jäimme kirjaamaan edellisen käynnin ja jatkoimme asiakkuudenhoitopalaverin valmistelua hänen työhuoneessaan.

Kohtapa huomasimme, että vartin päästä alkaisi uutta järjestelmää koskeva verkkokoulutus. Haimme nopeasti kahvia ja päätimme kuunnella koulutuksen lävitse. Järjestelmästä otetaan ulos juuri niitä raportteja, joita tarvitaan asiakkuuden hoitamiseen. Järjestelmä on ollut aikaisemmin käytössä, mutta siihen on juuri tehty uusi suuri päivitys. Järjestelmää tarjotaan myös asiakasyrityksille, he saavat sieltä kaikki työterveyshuoltoa koskevat dokumentit ja miltei reaaliaikaista tietoa mm. sairaslomista. He voivat myös syöttää järjestelmään kaikki ne sairaslomat, jotka on myönnetty jostain muualta kuin tth:sta. Kouluttaja mainitsikin, että osa yrityksistä on kehunut uutta järjestelmää, koska esimerkiksi AVI:n tarkastuksissa on esitettävä juuri niitä dokumentteja joita saa tulostettua järjestelmästä. Onhan ne aina työpaikoilla olemassa, mutta niitä saa kuulemma ”hakea kissojen ja koirien kanssa”.


Koulutuksen jälkeen jatkoimme asiakkuuspalaverin valmistelua. Jopa niin pitkään, että meinasin pahemman kerran myöhästyä lapsen hausta päiväkodilta. Huomenna ensimmäisenä olisi tehtävänä määräaikaistarkastus, ehkä jopa ihan itsenäisesti! 😏

Kommentit

Lähetä kommentti