Työpaikkaselvitys 1-on-1

Neljännelle viikolle ajoittuu perusselvityksen tekeminen asiakasyritykseen, päivystämistä ja kaikkea mitä ajanvarauksen kautta eteen sattuu tupsahtamaan. Keskityin aikalailla tekemään työpaikkaselvitystä. Olinhan tehnyt itse esikyselyt valmiiksi.


Päivä 16


Viikko lähti vauhdikkaasti käyntiin asiakkuudenhoitosuunnitelmapalaverilla, johon olin aluksi itsenäisesti tehnyt materiaalin valmiiksi. Ohjaajani toki oli katsonut sen läpi ja lisäillyt muutamia asioita, joita en ollut raporteista löytänyt. Palaveri meni mukavasti. Siellä nousi esiin kehittämisideoita juuri tämän yrityksen osalta, mutta myös muiden yrityksien osalta. Itse nostin esille esimerkiksi sellaisen asian, että miten työterveyshuolto voisi ennakoida asiakkaiden palveluiden tarpeen pelkästään uutisia lukemalla. Isot mullistukset ja uutiset paikallisesti ja valtakunnallisesti koskettavat monia asiakasyrityksiä ja heidän työntekijöitään. Esimerkkinä muutaman vuoden takainen kiihtynyt turvapaikanhakijoiden tulva, joka kosketti varmasti monia asiakasyrityksiä ja heidän työntekijöitään. Hakemusten tulva on aiheuttanut varmasti stressiä virastoissa, vastaanottoyksiköiden täyttyminen on tuonut kiirettä ja stressiä yksiköiden työntekijöille tai ilmiö on voinut näkyä henkisenä kuormituksena poliisilla tai rajavartioston viranomaisilla. Paljon asioita jäi mieleen palaverista ja tuntui mukavalta kun sai sanoa omat ideansa ääneen sitä mukaan kun ne tulivat mieleen.
Vauhdikkuutta päivään toi lisäksi se, että kiireen vilkkaan jouduimme vaihtamaan toimipistettä välittömästi palaverin jälkeen. Olimme nimittäin päivystysvuorossa. Jälleen oli monen vaivan kanssa ihmiset liikenteessä. R74 -koodia sai naputella useammalle. Osan asiakkaista tutkin itse ja osan hoiti ohjaajani, koska päivä oli aika haipakkaa. Monet labrapyynnöt sai koneelle laittaa ja tuloksia tarkastella.


Päivä 17


Päivä alkoi tiimipalaverilla, jossa miltei koko työterveyshuollon henkilökunta ja johto istuvat saman pöydän ääreen. Kävimme läpi ajankohtaisia asioita, kuten uuden työpaikkaselvitysprosessin toimimisesta ja toimimattomuudesta. Keskustelimme myös moniammatillisuudesta ja sen toteutumisesta täällä. Myös toimitiloissa tapahtuvat muutokset puhututtivat.
Palaverin jälkeen aloin perehtymään työpaikkaselvityksen esikyselyistä saatuihin tuloksiin. Homma meni perinteiseksi kynä-paperi kirjoitteluksi, koska toimenpide-ehdotuksia ja johtopäätöksiä nousi niin valtava määrä. Halusin analysoida kyselyiden tulokset mahdollisimman tarkkaan, jotta tiedän missä työtehtävässä mitkäkin vaikeudet tai kuormitustekijät nousevat esiin.
Iltapäivällä minulla oli yksi kuulontutkimus ja määräaikaistutkimus tehtävänä. Nämä hoidin itsenäisesti ja onnistuneesti. Vähän taisi määräaikaistarkastuksen kesto vilahtaa yliajalle, mutta onneksi se ei asiakasta haitannut. Kirjaaminen sujui jo vilkkaammin kuin aikaisemmin.
Loppupäivän jatkoin työpaikkakäyntiin valmistautumista perehtymällä esikyselystä nousseisiin huomioihin. Niitä oli mm. sisäilmaongelmat, yksintyöskentely ja biologiset altisteet.


Päivä 18


Koko aamupäivän kuumeisesti kahlasin esikyselymateriaalia läpi ja etsin valmiiksi toimintaohjeita moneen riski- tai kuormitustekijään. Tein myös valmiiksi kyselypatteriston työpaikkakäyntiä varten. Halusin olla hyvin valmistautunut, koska ohjaajani lupasi, että saan tällä kertaa olla enemmän äänessä ja kysellä asioita.
Iltapäivällä pyyhälsimme asiakasyrityksen tiloihin, jossa tapasimme esimiehiä ja työntekijöitä. Myös työsuojeluvaltuutettu oli mukana. Esitin kysymyksiä, joita olin etukäteen valinnut ja keskustelimme avoimesti heidän mielenpäällä olevista asioita. Suurimmaksi murheeksi nousi sisäilmaongelmat, joita havainnoimme aistinvaraisesti. Yritys sijaitsi vuokratiloissa ja kiinteistönomistaja ei ole ollut kovinkaan yhteistyöhaluinen sisäilmaongelmien selvitykseen. Osalla työntekijöistä oli tullut tiloissa jo hankalia oireita, mm. äänen painumista ja jatkuvaa flunssaa.
Keskustelutuokion jälkeen lähdimme kiertämään tiloja. Rakennuksessa oli aika vasta säädetty myös ilmastointia ja tämän johdosta iltapäivän puolella osa tiloista oli todella viileitä. Takki olisi saanut olla päällä. Tästäkin oli ollut puhetta kiinteistönomistajan kanssa, mutta parannuksia ei ollut kuulema luvassa. Akustiikkalevyjä oli asennettu ja ne oli koettu tilan meluisuuden helpottumisen takia hyväksi.
Tiloissa edetessämme sisäilma kävi koko ajan raskaammaksi ja tunkkaisemmaksi. Osassa tiloista oli selvä homeen tai maakellarin haju. Itselläni alkoi silmiä kutittamaan, henkeä ahdistamaan ja päätä särkemään. Enkä edes ollut noissa tiloissa pitkään. Kiersimme yrityksen toimitilat ja teimme muistiinpanoja. Kaiken kaikkiaan minulla jäi yrityksen toiminnasta hyvä ja välittävä kuva. Sisäilmaongelmaankin yrittäjä oli ratkaisuksi maksaa kunnon tutkimukset itse.


Päivä 19


Olimme ohjaajani kanssa varanneet eräälle asiakkaalle alkutarkastusajan, hänen asioituaan meidän päivystysvuorolla. Ja nyt oli sen tarkastuksen aika. Hoidin tarkastuksen kuulontutkimuksineen itsenäisesti, ohjaajani tuli tarkastuksen loppuvaiheeksi mukaan, jotta saadaan laskutus ja jatkon menemään varmasti oikein. Jälleen tarkastus meni hyvin. Kuulontutkimuksen tulokseen en luottanut, koska asiakkaalla oli vielä flunssaa. Kirjasin tämän selkeästi asiakkaan papereihin, jotta lääkäri ei luule nuoren ihmisen saaneen jo jonkin asteiset kuulovauriot. Altisteista työtä tekevänä asiakkaalta tullaan joka tapauksessa kuulotutkimaan jokaisen tarkaskuksen yhteydessä, joten kuulontutkimus tulee kontrolloitua säännöllisin väliajoin. Oli muuten ensimmäinen asiakas joka oli muistanut rokotustietonsa ottaa mukaan!
Seuraavaksi agendassa oli yhteinen palaveri, jossa käytiin läpi uuden työpaikkaselvitysohjelman hyviä ja huonoja puolia, vaihdettiin kokemuksia ja kirjattiin ylös parannusehdotuksia. Itse olen ehtinyt jo ohjelmaa aika paljon käyttämään ja toimitin omia havaintojani ja muistiinpanojani ohjelmasta.
Iltapäivällä minulla oli näyttöpäätetyötä tekevän terveystarkastus. Tämä oli toinen lajiaan, jota olin tekemässä. Asiakkaaksi sattui varsin puhelias henkilö! Aika meni kuin siivillä ja meinasin unohtaa joidenkin asioiden kysymisen. Onneksi siinä iltapäivällä oli aikaa niin minulla kuin ohjaajallanikin, niin sain kysyttyä kaikki kysymykset jotka kuuluivatkin. Huuhtelimme jopa asiakkaan korvatkin! Mutta en vieläkään sitä itse tehnyt, koska tämä tilanne tuli niin ex tempore eteen.


Päivä 20


Koko päivä oli varattu työpaikkaselvitysraportin kirjoittamiselle. Yllättävän kauan siihen saa menemään aikaa. Jo työpaikkakäynnillä läpikäytyjen asioiden siirtäminen ohjelmaan vei pari tuntia. Sen jälkeen pääsin vasta purkamaan koneen automaattisesti generoimia toimintaohjesuosituksia. Niitä generoitui miltei 80, joten niiden läpi käyminen ja karsinta vei myös paljon aikaa. Etsin toimintaehdotuksiin tietoa luotettavista lähteistä (Duodecim artikkelit, terveysportti, työterveyslaitos, työturvallisuuslaitos). Keksin toimintaehdotuksia myös jonkin verran itse. Tein ohjelmaan myös merkkauksia fysioterapeuttia varten, jotta hän tietää mihin kohtiin toivoisin hänen ottavan kantaa. Olimme jo aiemmin keskustelleet, että hän katsoo koneen nostamat toimenpiteet läpi sitten kun olemme ohjaajani kanssa saaneet raportin alkuun.


Kyllähän tästä viikonlopun viettoon joutaa! Ensi viikko onkin mielenkiintoinen, kun oma ohjaajani on lomalla. Pääsen tutustumaan erilaisiin työterveyshuollon toimintoihin. Esimerkiksi labraan, röntgeniin, asiakasyrityksen tehtaalle. Ai niin! ja Suomi täyttää ensi viikolla 100v! Hyvä Suomi!

Kommentit

Lähetä kommentti